Souhlas s používáním cookies

Na našich stránkách používáme soubory cookies. Jedná se o techické, statistické a preferenční cookies. Podrobnější informace naleznete v nastavení cookies, kde můžete vybrat, které cookies můžeme používat. Zvolený výběr můžete kdykoliv změnit přes odkaz, který je umístěn v zápatí stránky.

Přihlásit

Informace z jednání PV OSŽ ČD Cargo 11.9.

Dne 11.9. proběhlo pravidelné zasedání Podnikového výboru OSŽ ČD Cargo. Za zaměstnavatele se jednání zúčastnil ředitel odboru provozních technologií, Ing. Radek Nedomlel a také 1.místopředseda OSŽ Radek Nekola. 


Hlavním bodem programu byl materiál k další etapě restrukturalizace společnosti. Podle něj je k 1. lednu 2026 označeno za nadbytečné dalších 327 provozních zaměstnanců – z toho 86 strojvedoucích, 24 členů lokomotivních čet, 217 pracovníků v dalších provozních profesích, a 106 THP. U profesí THP (technicko-hospodářských pracovníků) byly sice údaje shrnuty souhrnně, ale podnikový výbor zatím neobdržel detailní přehled nadbytečných zaměstnanců v jednotlivých JOS. Tento podklad bude proto projednáván až na příštím jednání.


Tato nadbytečnost není již důvodu aktuální nadkapacity, ale připravuje společnost na výrazně snížený objem přepravovanýc tun v roce 2026, kterých bude podle informací od našich zákazníků jen 45mil tun (v letošním roce se pohybujeme cca lehce na 50mil tun). Jde o ukončení těžby uhlí, velký výpadek u Liberty Ostrava a také z důvodu opouštění ztrátových přeprav. 


Zástupci výboru se shodli, že pokračující útlum české nákladní železnice začíná vážně ohrožovat nejen dostupnost obsluhy v jednotlivých krajích, ale i samotnou udržitelnost poskytovaných služeb.

Bohužel stále pokračuje stav, kdy nikdo nemá zájem řešit problémy nákladní železniční dopravy, a to ani v ČR, ale ani v Evropském kontextu. 


V ČR ztěžuje pozici nákladních železničních dopravců zavádění ETCS, které je finančně nákladné. Silniční loby je tak silné, že jakékoliv zvyšování cen mýta je prakticky politicky neprůchodné, a tudíž je kamionová doprava vůči železniční nepoměrně levná. A i současný ministr dopravy do tohoto systému odmítá zasahovat. Naší konkurencí nejsou ostatní železniční dopravci, ale silnice. 


Na Evropské úrovni je to stejné a ani europoslanci nemají žádný zájem řešit problémy nákladní železniční dopravy. 1.října se mělo uskutečnit setkání zástupců evropských železničních odborů s europoslanci a diskutovat s nimi o aktuálních problémech nákladní železniční dopravy v Evropě. Kromě nás měli zájem o diskusi i zástupci německých a francouzských odborů. Nikdo z poslanců evropského parlamentu neprojevil o tuto akci zájem a proto byla zrušena. A my se jen obáváme (v souvislosti s Evropskými sliby o přesunu 30% ze silnice na železnici), že v roce 2030 v europarlamentu zazní: "my jsme chtěli přesun ze silnice na železnici, ale vy jako dopravci už nejste schopni tento závazek splnit". 


Ale pomoc nebo snaha z evropských institucí o tento přesun je nulová!!! 


V další části jednání byli zvoleni kolektivní vyjednavači pro rok 2026: Marta Urbancová, Petr Doležal, Blanka Lomnančiková, Ivana Malounová, Petr Skrečka a Tomáš Gilg a byly doplněny pracovní sjezdové komise. 


Další jednání Podnikového výboru bude 6/7.října, spolu s kolegy z PV při ČD, a.s. 


Zdroj: OSŽ

Další zprávy