České dráhy (ČD) budou kvůli zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS investovat do svých vozů přibližně deset miliard korun. V rozhovoru s ČTK to řekl generální ředitel ČD Michal Krapinec. Mobilní část ETCS se podle něj bude instalovat do více než 400 vozidel a na nový systém se zároveň bude školit personál.
Letos začne podle Krapince instalace ETCS například do elektrických jednotek InterPanter, řídicích vozů, vybraných typů motorových vozů a jednotek, například RegioShark, a do motorových lokomotiv. Loni na jaře začal zkušební provoz pod dohledem ETCS mezi Olomoucí, Přerovem a Břeclaví a postupně přibyly další úseky. Od Nového roku jezdí vlaky pod výhradním provozem ETCS na trati Olomouc - Uničov.
Michal Krapinec zmínil také předběžné statistiky přepravy nákladního dopravce ČD Cargo za loňský rok. Dceřiná společnost ČD podle něj i přes nepříznivé okolnosti jako válečný konflikt na Ukrajině, energetická krize nebo razantně stoupající ceny nákladových vstupů loni přepravila přibližně 62 milionů tun zboží. Uvedl, že největší podíl na meziročním nárůstu měl zvýšený zájem o přepravu hnědého uhlí a pohonných hmot. ČD Cargo ale muselo kvůli válce na Ukrajině hledat nové trasy.
V současné době firma podle Michala Krapince pociťuje nastupující recesi v hutnickém průmyslu spojenou s omezením přepravy surovin pro výrobu i hotových produktů. Oproti tomu pozitivní trend ředitel firmy čeká dál v přepravě pohonných hmot a v kombinované dopravě.
ČD nyní zaměstnávají 13 500 lidí, z toho zhruba 3500 jsou strojvedoucí. S tímto počtem zaměstnanců dokážou ČD pokrýt plánované směny, i když jsou rozdíly mezi regiony a situace se různě mění, dodal Michal Krapinec. V posledních letech poptává ČD nejvíce technicko-dělnické a specializované pozice, jako jsou mechanici, elektromechanici či posunovači.
V letech 2021 až 2030 mají ČD v plánu podle ředitele investovat do obnovy vlaků až 100 miliard korun. Pro mezinárodní dopravu ČD pořizují 50 elektrických lokomotiv Vectron s rychlostí 230 kilometrů v hodině a 20 nových devítivozových souprav ComfortJet, které budou jezdit například směrem do Berlína, Vídně, Grazu, Bratislavy nebo Budapešti. V regionální dopravě ČD postupně nasazují do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter a ve výrobě jsou dieselové jednotky od polského výrobce PESA. ČD vypsaly i další tendry na rychlíkové soupravy pro vnitrostátní dopravu.
Zdroj: Dopravní noviny