Dne 4.12.2024 došlo k dohodě mezi odborovými partnery a zástupci zaměstnavatele ČD Cargo nad podobou podnikové kolektivní smlouvy na rok 2025.
Na příští rok tak dochází k úpravě všech tarifních stupňů a stupnic o nominální hodnotu 1.100,- Kč a zvýšení tzv. profesní odměny pro vybrané profese o 200,- Kč.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Závěrečné jednání tohoto roku zahájil předseda podnikového výboru OSŽ ČD Cargo, a.s., Radek Nekola dne 11. prosince v Praze v Domě Bohemika. Šlo o první jednání PV od podepsání kolektivní smlouvy na rok 2025 se zaměstnavatelem, která byla uzavřena po dlouhých a náročných vyjednáváních 4. prosince a podepsána 10. prosince.
Radek Nekola se úvodem jednání především věnoval podrobnějším informacím z kolektivního vyjednávání. Předložil původní návrhy zaměstnavatele, které se týkaly PERS 24, oblasti opravárenství a celkovému nárůstu do tarifních mezd a chválil si zodpovědný přístup všech odborových centrál působících u ČD Cargo, a.s. Spolupráce s ostatními odborovými centrálami vždy před každým vyjednáváním se zaměstnavatelem byla stěžejní a pomohla k uspokojivé dohodě v oblasti nárůstu do tarifních mezd a také o výši profesní odměny. K celému průběhu se vyjádřili i kolektivní vyjednavači tajemnice PV Bc. Marta Urbancová, Bc. Blanka Lomnančiková, Iva Malounová, Petr Doležal a Zdeněk Radkovič, kteří shledali celé jednání náročné, ale v rámci nabízených možností úspěšné.
Další informace byly zaměřeny na organizační změny předložené zaměstnavatelem v prvním kvartálu příštího roku a na ohroženou vozbu jednotlivých zásilek. Radek Nekola shrnul investice do dceřiných společností ČD Cargo v zahraničí. U jednotlivých vozových zásilek dojde neodmyslitelně k nárůstu cen a tím, nebude železniční nákladní doprava konkurenceschopná. Na jednání dopravní tripartity, kterého se Radek Nekola zúčastnil, bylo ministrem dopravy Martinem Kupkou sděleno, že podpora nákladní dopravy na železnici bude především směřována do investic. Tato situace však přispívá k celkovému úpadku železniční dopravy, což je v rozporu s podporou myšlenky Green Dealu (Zelené dohody pro Evropu), protože přeprava jednotlivých zásilek se přesouvá na silnice. Toto téma bude dále projednáváno na dopravní tripartitě.
Nepříjemným tématem jednání byla informace ohledně propuštění zhruba čtyř set zaměstnanců. Předseda PV Radek Nekola má za svůj cíl celou situaci uchopit tak, aby byla pro postižené zaměstnance co nejméně bolestivá. Probíhají jednání na ředitelství pracovního úřadu a samozřejmostí je i dobrá spolupráce s ředitelkou personálního oddělení ČD Cargo, a.s., Mgr. Anetou Miklášovou. Členové PV však vidí tento dopad více z praxe a jsou si vědomi, že úbytek zaměstnanců znamená pouze přesun práce na ostatní kolegy. Již několik desítek zaměstnanců v produktivním věku nechce čekat, jak celá situace dopadne a sami odcházejí ke konkurenčním společnostem. Zaměstnavatel v této věci předložil k projednání vypracovaný materiál, který zahrnuje celkový přehled o dopadech organizační změny na jednotlivé OPŘ ČD Cargo.
V druhé části se k jednání připojili zástupci zaměstnavatele ve složení personální ředitelky Mgr. Anety Miklášové, vedoucího personálního oddělení Ing. Josefa Kreische, vedoucí sociálního a mzdového oddělení Mgr. Pavly Kreischové a Ing. Radka Nedomlela, ředitele odboru provozních technologií.
Jako první dostala slovo personální ředitelka, která s potěšením oznámila, že došlo k podpisu kolektivní smlouvy, a podrobně představila její obsah. V další části svého vystoupení se věnovala aktuální situaci ve společnosti ČD Cargo. Informovala, že firma přišla během roku o významnou zakázku se společností Liberty, což výrazně ovlivnilo její hospodářské výsledky. Tato situace vedla k nutnosti přijmout nepříznivá opatření, včetně restrukturalizace personálního složení.
Personální ředitelka Aneta Miklášová zdůraznila, že v této záležitosti zahájila spolupráci s Českými drahami, úřadem práce, ministerstvem práce a sociálních věcí a krajskými řediteli úřadů práce. Společně hledají možnosti pro zaměstnance, kteří budou propuštěni. Jedná se o 420 zaměstnanců z provozního úseku, přičemž každý z nich bude individuálně osloven a bude s ním projednána aktuální situace a dostupné možnosti. Propuštění proběhne v souladu se zákoníkem práce a platnou kolektivní smlouvou.
Na Anetu Miklášovou navázal Radek Nedomlel, ředitel odboru provozních technologií, který představil fakta týkající se provozu a vývoje jednotlivých železničních ramen. Uvedl, že na některých tratích již nebude provozována pravidelná doprava, ale pouze zakázky s takovými cenami, které pokryjí veškeré náklady. Radek Nekola podotkl, že v těchto oblastech může být nezbytné přejít na režim Letmo i u ostatních provozních zaměstnanců, což bylo dosud běžné pouze u strojvedoucích. Nicméně dodal, že tento nárazový provoz vyžaduje přístup, který bude třeba sladit se zákoníkem práce.
Na dotaz, proč se propouští mezi provozními zaměstnanci, Aneta Miklášová vysvětlila: „V minulosti již k propouštění na generálním ředitelství došlo. Administrativa a požadavky na ni jsou však nyní natolik komplexní, že propouštění v těchto řadách momentálně není možné. Na některé pozice i nadále probíhají náborové inzeráty, ale jde o pozice, které je potřeba obsadit.“ Závěrem svého vystoupení personální ředitelka ujistila, že tato situace vedení ČD Cargo není lhostejná a neustále pracuje na všech krocích, aby veškeré dopady ve společnosti byly co nejméně bolestivé.
Tato situace spustila mezi přítomnými širší debatu. Členové podnikového výboru se obraceli na zástupce zaměstnavatele s dotazy na konkrétní případy z oblastí, kde působí jako zaměstnanci a zástupci odborové organizace OSŽ.
V závěrečné části jednání se přítomní, jak je již tradiční, připojili k podnikovému výboru ČD, a.s., které se současně konalo v domě Bohemika ve velké zasedací místnosti. Zhodnotili průběh letošního roku a diskutovali o výhledu na rok 2025 včetně uzavřených kolektivních smluv. Předsedové podnikového výboru – Radek Nekola za ČD Cargo, a.s., a Štěpán Lev za ČD, a.s. – ukončili rok novoroční zdravicí a přáním především pevného zdraví a dostatku sil pro nový rok, protože s aktuálními pracovními výhledy jich bude potřeba opravdu hodně.
Zdroj: OSŽ